参考情報(シラバス抜粋)
科目名「課題解決型イノベーションのための文理レゾナンス」
最終更新日:2013-4-5
科目名 | 課題解決型イノベーションのための文理レゾナンス | 学期 | 夏 |
---|---|---|---|
科目区分 | 共通・総合・学際 | 曜日・時限 | 火2 |
教員名 | 単位 | 2 | |
教授言語 | J |
授業概要 (Course Overview)
ライフイノベーションを主体に、理系文系の共鳴(レゾナンス)の社会的必要性とグローバルな課題解決の試みを示し、新たな先端科学の構築に向けて、現状をしっかり把握し改革できる人を創る科目です。
文理諸科目を並べて学生の内部での化学反応を待つこれまでの教養科目とは別に、高度な文理融合の実際を学生に示して学生を直接刺激する科目を提供することで、本学学生にとり貴重な学習機会を与える予定です。複雑なこの世界を解きほぐし、それに貢献するための、多面的かつ融合的なアプローチの場として、講義を提供します。
The Resonance Course in Collaborative Humanities-Sciences aims to introduce students to the value and methods of collaborative approaches, enabling them to attempt to address global issues through focusing on life innovations. Students are encouraged to develop a clear grasp of the current social situation and learn how to apply innovative skills drawn from advanced science and technology.
Unlike most general education course, which are passive in character, this course provides students with a high degree of actual practice in humanities-sciences collaboration, providing them with a valuable learning experience in which they are stimulated through directly engagement with subjects. Through taking this course, students will gain a solid understanding of the complex structures underlying the world, and gain the opportunity to approach them in a multifaceted and collaborative way in order to make a positive contribution to society.
授業の目的・到達目標と方法 (Goals & Methodology)
ライフイノベーションを主体に、理系文系の共鳴(レゾナンス)、将来に向けた実践的かつ基盤的素養とすることを目的とする。
目標は「スマートで強靭なグローバルリーダー」の育成、「新しい融合型の学生、レゾナンス・マネジャー人材」で、若者がアーツとサイエンスをどのように一体化すればいいのかを学ぶことを目標としています。
This course aims to encourage students to cultivate their interdisciplinary skills as well as build their practical knowledge of the resonances between the humanities and the sciences, through focusing on life innovations. By the end of the course, students are expected to understand how to integrate liberal arts and sciences, developing the skills and understanding of resonance vital to becoming a new generation of cutting-edge managers: “Smart and Tough Global Leaders.”